Monday, May 26, 2014

Resepi: Minuman sejukkan badan

Hai olz.. Assalamualaikum...

Hari ni nak share resepi.. Sebenarnya dah lama nak buh entry ni tp asyik lupe je. Ok, kali ni biar aku share kat korang minuman untuk sejukkan badan resepi keluarga aku. Bagus utk musim panas n utk pesakit demam panas (jgn buh ais). Xsusah mana pon tp mmg bukan untuk hidang kat tetamu la sebab x secntik rupenye.. Haha..

Mula2 sediakan timun. Ikot la banyak mana korang nak pakai.. Kot nak buat jag tinggi tu aku biasa buat sebijik je, nk best tambah la lg sebijik. Kalau family ramai dekat 8 orang guna jag yg lagi besar, sediakan la 3 biji timun..

First step gunakan sudu untuk korek isi dy. Ade bijik pon xpe.. Tp kalau bijik dy besar sangat buang la sikit. Sikit je tau, sbb isi yg tengah tu yg banyak keluargakan jus timun. Korek la sampai licin tinggal kulit je sehelai..Korek dengan sekuat hati.. Isi dy buh dalam bekas dulu, jangan masuk dalam jug lg...


Second step, bancuh air dia.. Isi air masak setengah jug, buh gula secukup rasa (aku buh 2 senduk), then buh garam sesudu kfc tu.. (secamca).. Kacau sehingga hilang bentuk.. cuba la rasa.. klw x cukup tambah la lg.. garam tu biar ade rasa zink dy.. kalau rasa manis je x sedap. Serius...

Third steps, ketok ais batu buh dalam jag.. buh jugak isi timun tadi.. Siap.. Sedia untuk diminum.. ^_^

Air timun ni sesuai di minum masa tengah hari atau musim panas.. Sekali minum gerenti nak lagi.. Masa musim panas hari tu mmg family aku beli berkilo2 timun, murah je klw kat kmpung ni. sekilo rm1.50... klw beli 4 kilo dpt la rm5. Banyak minum so banyak la terkencingnye. Haha.. Air ni sejuk sangat2, untuk org tua tu boleh tahan bahaya gak la. Kalau waktu malam tu kena sediakan selimut untuk dyorg. Kalau dalam family aku ni mak aku paling suke minum air tu tp dy jugak yang rasa paling sengsara. Dengan sejuknye, dengan asyik nak terkencing nye... Ye la, mak aku buta, so nak g toilet tu cm terkial2 sikit la. Kesannye tercicir la air kencing tu. Heee....

Ok, selamat mencuba.. ~~ ^_^

No comments:

Post a Comment