Monday, May 26, 2014

Resepi: Kuih cakar ayam.

Hai again...

Hari ni nak share resepi je. Hee.. Semangat woo.. Malam td try buat kuih cakar ayam, testing untuk buat hantaran nnt.. after bincang2 balik ngn encik boifren dy suh bg makanan je. So nak x nak, kena cube la. Orang skang buat cakar ayam tu bentuk sarang burung. So lets go...

First step, kupas ubi keledek... sediakan la banyak2.. sebb after goreng nnt dia akan mengecut. Kang x ckup plak nak buat hantaran tu. Elok2 bajet 7 ketol sekali dapat 3 ketol je. huhu.. So buat la dalam 4-5 bijik. Malam tadi aku buat sebijik besar dapat 5 ketol yg bulat2 je.. so kena tambah lg nnt.

Second step, sagat la ubi tu. (saga tu bahasa banjar ke? aku dh keliru. -_-" ) nnti daapt la bentuk cm mee.. Rumah aku xde penyagat tu so aku hiris nipis2 je.. Gunakan ape yg boleh ok..

Third step, kalau dah siap so panaskan minyak goreng le sikit2.. Buat segenggam-2 je dulu, kawal api n jaga la dy. kacau lepas dy jadi perang2 sikit. Then angkat bila warna dy dah banyak yang perang.. tapis minyak sampai kering, nak letak atas surat khabar pon ok.. Ulang step ni sampai abis..

Forth step, tuang minyak panas tu dalam bekas lain. Dengan kuali yang sama buh sesenduk gula (atau lebih) sira dengan api yg perlahan. Buh air sikit dalamsetapak tangan.. kemudian ambik ubi yang dah siap goreng td buh la dalam sira gula td. Gaul mesra smpai hilang basah2 n tinggal lembap je..

Step terakhir, bentukkan la ikot suke. Malam td aku buh dalam bekas kfc yg kecik tu. Tp nnt nak try buat bentuk sarang burung. Kne cari la bekas lain.. Rasa dy, kompom sedap.. ~_^



 Dah siap.. Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment