Saturday, January 16, 2016

Hantaran Perkahwinan

Selamat hari debaran..

cheewah... just nk wish kt orang2 yg menanti hari debaran. Dah kompom dyorg yg nk buat hantaran.. ye dok.... ok, first nasihat aku ialah hantaran yg menggunakan polistrin lebih murah dari kotak... jom kite chek..

1 kotak segi empat tepat harga rm7 (kecik)..... yg same  pulak rm9 (besar).. tp disebabkan keperluan utk makanan adalah wajib, so jgn beli cm aku ari tu smpai 6... 4 kotak kecik n 2 kotak beso... total rm46.. baru kotk shj tau.. belom renda dia lg..

renda tu pulak dh kompom2 1 meter utk sekotak (besar) 75cm utk yg kecil.. Renda pulak beli yg 1.5 inci.. harga rm7 semeter.. so mmg habis rm100 kt situ je.. itu baru bhgian tepi tau... atas lg korg nk kne decorate jugak.

Disebabkan bajet aku lari byk, aku guna je ape yg tggl.. shopping guna baucer buku.. aku beli renda 1 gulung rm3, kertas foam, rm2.7 sekeping. aku beli 2 warna, kuning n hijau.. foam tu aku buat bentuk bunga ros n daun.. reben halus wrna kuning..


Bhgan dlm pon aku just guna ape yg ade.. actly aku guna kotak, aku ukur ikot besar kotak. balut dengan sugar paper yg kalis air.. shoping guna baucer gak.. klw guna duit abis gak la rm50... sebab aku beli gam pistol jugak.. huhu... 

OK, kali ni nk ajar yg cara jimat.. beli polistrin tebal rm4.50.. jgn beli yg nipis sangat, nnt patah.. then beli kain satin yg paling murah atau sebut je kain langsir.. rm3.50 kt kedai biase atau rm1.20 kt jakel...  skang maybe naik harga dah kot, tp pastikan jgn mahal sgt. beli 2 meter shj. so bajet korang cume rm10... haaa...! bijak x... 




Ok, tu yg paling murah la... design pon simple je.. just tambah letak bunga sikit... setle... ni hantaran belah lelaki boleh la kot.. ni aku buat utk abg aku bertunang hari tu.


Last aku nk ajar yg ke2 murah... sama jgak mcm td. beli polistrin rm4.50.. beli kain satin 2 meter... (rm3/m) renda 1 inci (rm4/m)... anggaran renda 1 meter per 1 dulang ye.. ikot la brp dulang nk buat.. klw belah pmpuan slalu 5, 7 atau 9 dulang.. (termasuk bakul tau)



Potong polistrin bentuk bulat, tampalkan kain guna gam pistol, then tampalkan renda tu sekeliling dulang... siap... hias dengan bunga... tolak bakul buah dan kek tu, polistrin yg kne potong ialah 7 dulang ye... 

nmpk x merah2 cm kelopak mawar tu..? tu aku guna reben je wrna merah. klw nk guna kain satin pon boleh. buat bentuk bulat, then bakar sekelilingnye.. siap... buat banyak2 n tabur kt katil n bilik..
ni pic ank buah aku main.. kejap bentuk lain, kejap tulis i love u... hahaha... yg penting jimat weyh... 





2 comments: