Tuesday, November 12, 2013

Strategi pembelajaran berkesan dalam teori psikologi kognitif.

1.0  Pengenalan
Objektif  tugasan saya kali ini memerlukan saya untuk memahami proses kognitif yang terlibat dalam mengkaji maklumat baru dan mempraktikkan teori-teori dari psikologi kognitif yang terlibat serta membincangkan secara terperinci bagaimana  proses belajar dan cara yang berkaitan untuk membuat belajar lebih berkesan. Ia bertujuan memdapatkan manfaat daripada psikologi kognitif dalam membantu saya untuk belajar dengan lebih berkesan.
Psikologi Kognitif boleh ditakrifkan sebagai kajian saintifik mental proses manusia seperti persepsi, ingatan dan pemikiran. Kognitif psikologi adalah pembahagian psikologi yang terutamanya melibatkan asas penyelidikan saintifik. Penemuan daripada penyelidikan psikologi kognitif menyediakan pengetahuan asas mengenai sifat manusia yang boleh diguna pakai dalam subdivisi lain psikologi seperti psikologi kaunseling dan klinikal psikologi.

Kognitif psikologi berkait rapat dengan hukum bottom-up dan top-down. Ia melibatkan p
roses persepsi dan seterusnya merangsang deria yang akan membawa ke otak manusia untuk memproses maklumat. Pemprosesan Bottom-up dipanggil data yang di pacu atau didorong oleh rangsangan untuk mengaktifkan otak maka kita dapat mentafsir dan mengenal pasti rangsangan sebagai objek yang kita lihat.(Sternberg, 2009). Manakala pemprosesan top-down pula adalah data yang telah diketahui berdasarkan pengetahuan dan pengalaman lepas.
Objektif utama psikologi kognitif adalah untuk memahami manusia secara keseluruhan. Teori psikologi mengkaji minda untuk alasan bahawa ia adalah minda yang mengawal tingkah laku manusia. Dalam erti kata lain, tingkah laku adalah produk proses mental. Psikologi kognitif mengemukakan beberapa domain utama ya itu persepsi, memori, penyelesaian masalah, bahasa, pembelajaran, perhatian dan lain-lain lagi.
2.0  Domain
Saya memilih LIMA domain dalam psikologi kognitif, saya akan membincangkan proses, teori, strategi dengan contoh bersesuaian. Hal ini akan membantu menjelaskan bagaimana kita boleh membuat proses belajar menjadi lebih berkesan dengan menggunakan pengetahuan dari psikologi kognitif. Antaranya adalah persepsi, penyelesaian masalah, memori, belajar dan perhatian.

2.1 PERSEPSI.
Persepsi setiap orang adalah berbeza-beza. Kita mungkin sering mendengar kata-kata ini. Namun apa dan bagaimana persepsi itu? saya akan menjelaskannya agar kita mengetahui lebih mendalam mengenai persepsi.
2.1.1 Definisi dan teori persepsi
Persepsi boleh didefinisikan sebagai proses memberi makna berdasarkan maklumat deria. Otak kita adalah organ kompleks yang berfungsi menganalisis dan menggambarkan situasi. Sebarang maklumat yang kita terima melalui 5 deria, (mata, telinga, hidung, lidah dan kulit) akan dihantar ke otak untuk di diterangkan. Otak kita mengenal pasti jenis yang bersesuaian dengan pengalaman sebelum dan maklumat pula menghasilkan persepsi.
Teori yang terlibat adalah undang-undang Gestalt. Ia di asaskan oleh Koffka, Kohler dan Wertheimer. Para Gestaltists telah cuba untuk mengkaji pengasingan persepsi dalam prinsip asas mereka persepsi organisasi- Hukum Prägnanz: Prinsip dalam Undang-undang
daripada Prägnanz mengetuai Gestaltists mencadangkan persepsi terdiri dari beberapa undang-undang bagi membezakan jarak, persamaan, kesinambungan yang baik dan penutupan (closer).
2.1.2 Proses Persepsi.
Proses persepsi terjadi melalui dalam tahap-tahap berikut:
1.      Tahap pertama, merupakan tahap yang dikenali sebagai proses proses fizik, merupakan proses ditangkap oleh satu stimulus oleh alat indera manusia.
2.      Tahap kedua, merupakan tahap yang dikenali dengan proses fisiologis, merupakan proses diteruskannya stimulus yang diterima oleh reseptor (alat indera) melalui saraf-saraf rangsangan.
3.      Tahap ketiga, merupakan tahap yang dikenal dengan nama proses psikologik, merupakan proses timbulnya kesedaran individu tentang stimulus yang diterima reseptor. Otak mula mengaitkan dengan pengalaman.
4.      Tahap ke empat, merupakan hasil yang diperoleh dari proses persepsi iaitu berupa tanggapan dan perilaku. Persepsi dibuat berdasarkan ilmu sedia ada atau pengalaman terdahulu individu.
2.1.3 Contoh dan strategi.
Sebagai contoh guru membawa bahan atau objek kajian bagi merangsang minda pelajar. Pelajar juga  melakukan pelbagai aktiviti atas arahan guru di dalam kelas contohnya membuat tugasan berkumpulan, soalan quiz, perbincangan atau pembentangan. Otak pelajar semakin aktif berfikir seterusnya menghasilkan persepsi atau tanggapan bahawa kelas itu seronok dan sesi pembelajaran bersama guru tersebut mudah diterima. Akhir sekali mendorong pelajar untuk lebih bersemangat di dalam kelas dan minat kepada pelajaran tersebut.
Pandangan saya strategi pembelajaran berkesan sangat berkait rapat dengan hukum Pragnanz, iaitu jarak, kesinambungan dan penutupan. Pelajar membuat latihan berbentuk subjektif dengan memberi perhatian kepada maklumat penting yang di asingkan melalui perenggan, memberi kesinambungan dalam menulis esei, dengan memberi idea umum kepada lebih spesifik.
2.2  PENYELESAIAN MASALAH.
Menyelesaikan masalah adalah satu pendekatan yang sistematik untuk mengkaji permasalahan secara teratur. Masalah adalah perbezaan antara keadaan sebenar dan keadaan yang dikehendaki (objektif). Tanpa objektif, orang tidak yang tidak mempunyai masalah tidak akan belajar cara menyelesaikan  masalah.
2.2.1 Definisi dan teori penyelesaian masalah.
Huitt William G. (1992) mentakrifkan menyelesaikan masalah sebagai satu proses di mana kita melihat dan menyelesaikan jurang antara ganjaran dan matlamat yang diingini, dengan jalan untuk matlamat disekat oleh diketahui atau halangan diketahui. Lalu membina sekurang-kurangnya satu penyelesaian khusus daripada pengalaman lalu tidak diketahui.
Teori penyelesaian masalah oleh John Dewey berkaitan reformasi dalam bidang teori dan praktis dalam pendidikan. Beliau menekankan pembelajaran melalui aktiviti kurikulum formal, pratikal, striving untuk menunjukkan bagaimana idea falsafah boleh digunakan dalam kehidupan harian. Dewey  menentang kaedah autoritarian kerana ia tidak mendidik, mengawal dan membimbingan masyarakat demokratik. Pendidikan bukan hanya untuk masa depan tetapi seluruh  kehidupan dalam proses pemikiran. Falsafahnya pelaksanaan lebih penting berbanding teori semata-mata.
2.3.2 Proses menyelesaikan masalah
Proses penyelesaian masalah melibatkan penentuan, membina cadangan-cadangan berdasarkan maklumat atau data diperoleh. Hipotesis bagi setiap cadangan dikaji bagi mengurangkan risiko. Langkah-langkah tepat yang terlibat adalah seperti berikut:
i)        Tentukan Masalah- Mengenalpasti permasalahan yang menjadi dilema. Mengetahui lingkungan keputusan dan apakah objektif yang ingin dicapai.
ii)      Mengumpul Data dan Maklumat- Mengumpul dan menganalisis data untuk mengesahkan bahawa masalah sebenar. Mengenal pasti dan mengutamakan sebab yang mungkin bagi mendapatkan maklumat tentang masalah yang wujud.
iii)    Membangunkan Penyelesaian Alternatif- Potensi penyelesaian untuk menangani punca boleh dijana menggunakan logik, gerak hati dan kreativiti secara individu atau dalam kumpulan. Alternatif dibuat mestilah lebih dari 2 cadangan.
iv)    Menilai, Timbang dan Pilih Alternatif Terbaik- Potensi penyelesaian perlu dinilai termasuk sikap individu terhadap risiko. Membuat hipotesis kepada setiap alternatif, dengan memikirkan risiko kemungkinan yang bakal terjadi.
v)      Melaksanakan, Memantau dan Menilai Alternatif Terpilih- Membangunkan pelan tindakan, mencatat maklumat seperti alternatif,  sumber, had masa, dan matlamat. Mengenal pasti siapa yang terlibat dan perlu diberitahu  tentang keputusan itu.

2.3.3 Contoh dan strategi penyelesaian masalah
Contohnya, seseorang yang ingin belajar berenang, tidak perlu diajar pebagai teori, sebaliknya mereka wajar diajar di kolam renang dan belajar renang. Maka mereka akan menguasai kemampuan berenang itu. Pengalaman perlu dijana bagi mengukuhkan pembelajaran. Teori semata-mata tidak membantu membuka minda pelajar tanpa praktikal.
Strategi penyelesaian masalah yang saya amalkan adalah dengan memperbaiki teknik pembelajaran saya. Pada semester pertama keputusan peperiksaan sangat teruk kerana saya tidak mempunyai kemahiran komputer dan tidak fasih dalam berbahasa Inggeris yang menyukarkan saya untuk memahami dan membuat nota. Selepas mengenal pasti masalah-masalah tersebut, beberapa alternatif telah saya gunakan seperti mengalih bahasa buu inggeris  kepada Bahasa Melayu, membaca buku dan buat nota sebelum kelas diadakan, dan memahirkan diri tentang komputer dengan berlatih lebih dari 8 jam sehari.

2.3 MEMORI.
Memori adalah system ingatan manusia. Terdapat banyak kajian tentang memori sejak dulu lagi. Sistem ingatan manusia terbahagi kepada dua jenis iaitu ingatan jangka pendek, short term memory (STM) dan ingatan jangka panjang, long term memory (LTM).
2.3.1 Definisi dan teori.
Ingatan jangka pendek (STM) mempunyai kapasiti  menyimpan maklumat yang terhad dan hanya berfungsi 15 hingga 30 saat. Sesetengah maklumat dalam STM akan memasuki LTM  manakala maklumat yang masih tersimpan di STM akan padam atau  hilang begitu sahaja. Ingatan jangka panjang (LTM) pula adalah ingatan terhadap sesuatu maklumat dalam tempoh yang lama. Setiap maklumat yang tersimpan dalam sistem ini akan kekal sehingga akhir hayat seseorang, tetapi bergantung kepada daya keupayaan seseorang itu untuk ’memanggil kembali’ (recall) maklumat tersebut dari stor ingatan.
Dalam teori  model Atkinson- Schriffin menerangkan 3 tahap pendekatan proses  informasi. Deria ingatan, STM dan LTM. Ketiga-tiga tahap ini saling berhubungkait bagi membawa, menyimpan dan memanggil semula maklumat pada kadar masa tertentu.
2.3.2 Proses memori.
Terdapat 3 tahap memori iaitu:
        i.            Deria ingatan - Sistem deria seperti mata, telinga, kulit, tunas rasa dan hidung menerima maklumat dari persekitaran.
      ii.            STM- STM  berfungsi bagi memastikan maklumat yang betul masuk ke LTM, mengendalikan cara maklumat yang sesuai, menggunakan beberapa maklumat STM untuk menghasilkan beberapa jenis output dan  memindahkan maklumat dengan betul kepada LTM.  Teknik hafalan dapat mencegah ia pudar daripada STM kita. Permasalahan STM alah kapasiti dan jangka masa yang terhad
    iii.             LTM- LTM mempunyai stor tanpa had keupayaan dan tempoh yang sangat lama bagi tujuan mendapatkan semula, atau mengingati maklumat itu pada masa depan. Bagi tujuan ini, dua proses terlibat: pengekodan, yang merupakan proses memindahkan maklumat dari STM ke LTM dengan memberi perhatian kepadanya, mengulangi atau membacakan ia, atau membentuk persatuan baru; dan mendapatkan semula (recall) yang merujuk kepada memilih maklumat daripada LTM dan memindahkan ia kembali ke STM. LTM melaksanakan tiga fungsi: penyimpanan, penghapusan dan dapatan.
2.3.3 Contoh dan strategi
Sebagai contoh  seorang pelajar yang perlu menghafal  nota bagi setiap subjek, pada hari yang berbeza, berselang 2 atau 3 hari. Sekiranya dia memerlukan hafalan untuk subjek Etika pada hari pertama, selepas sahaja peperiksaan dijalankan dia terus sahaja melupakan nota tersebut dan mula  menghafal nota subjek Sosial pula untuk peperiksaan hari seterusnya.
Pandangan saya, strategi pembelajaran berkesan adalah dengan membuat pengekodan, iaitu membuat  nota atau peta minda. Ia membantu pelajar mengekod maklumat ke dalam ingatan jangka panjang dan menyediakan cara tambahan untuk menyimpan maklumat. Selain itu kaedah chunking atau keyword juga mampu memberi kemudahan dalam mewakilkan maklumat-maklumat penting kerana jumlah simpanan adalah amat kecil. Hal ini akan memudahkan proses hafalan.
2.4 PEMBELAJARAN.
Kajian pembelajaran merangkumi teori yang pembelajaran berbeza seperti behaviorisme, kognitivisme sosial, kognitivisme dan teori pemprosesan maklumat, ia juga meliputi proses kognitif. Konsep pembelajaran adalah sangat berkait rapat dengan kognitif psikologi.
2.4.1 Definisi dan teori pembelajaran.
Definisi pembelajaran adalah proses perubahan  daripada tingkahlaku sebelumnya hasil dari pengalaman dan tingkahlaku baru. Ia tiada limitasi serta berlaku secara sedar. Ia di abstrak  akibat amalan atau pengalaman. Konsep struktur mental pula mengkategorikan set objek, peristiwa, atau idea
 Teori pembelajaran yang terkenal adalah teori pelaziman klasik oleh Ivan Pavlov. Di dalam kajiaannya beliau  mencadangkan bahawa proses asas pembelajaran ialah pembentukan perkaitan antara rangsangan dan tindak balas. Pavlov cuba membuktikan teori pembelajaran ini dengan menjalankan kajian ke atas anjing.
2.4.2 Proses pembelajaran.
i) Proses kajian dimulakan dengan pemberian rangsangan terlazim (loceng) tidak menampakkan sebarang reaksi kepada anjing. Hal ini kerana seluruh deria tidak mempunyai pengalaman lepas dengan loceng. Loceng tidak membawa sebarang perasaan gembira atau lapar kepada anjing.
ii) Dalam situasi yang sama, anjing diberi rangsangan tidak terlazim  iaitu makanan. Secara normalnya anjing mula melelehkan air liurnya. Ini menunjukkan kaitan anjing dengan makanan akan memberi rangsangan kepada deria penglihatan, dan bau lalu menghantar ke  otak agar memberi respon melelehkan air liurnya.
iii) Namun apabila disertakan rangsangan lazim (loceng) dan  tidak terlazim (makanan) anjing mula menunjukkan respon tidak lazim dengan melelehkan air liur. Anjing mula belajar sesuatu yang baru, deria penglihatan, bau dan pendengaran bergabung bagi menimbulkan satu pengalaman baru kepada anjing.
iii) Selepas eksperimen ini dilakukan beberapa kali, anjing mula memberikan tindak balas kepada bunyi loceng (rangsangan terlazim) Beliau mendapati bahawa apabila anjing melihat bekas dengan makanan, air liur haiwan itu keluar. Pavlov membuat kesimpulan bahawa anjing tersebut telah 'belajar' mengaitkan bekas makanan yang dilihat dengan makanan yang akan diberikan kelak. Imaginasi mengatakan bunyi loceng turut disertakan dengan makanan walaupun ia tidak benar.
Pavlov membuat hipotesis bahawa sesuatu organisme boleh diajar bertindak dengan pemberian sesuatu rangsangan. Pelaziman klasik ini juga mengaitkan simbol-simbol dengan apa yang dilambangkan, mengaitkan nama dengan watak, mengaitkan istilah teknik di dalam fizik dengan apa yang dimaksudkan atau mengaitkan tarikh dengan peristiwa (Sulaiman 1997).
2.4.3 Contoh dan strategi.
Dalam teori pelaziman klasik oleh Ivan Pavlov dalam pembelajaran juga berlakunya penghapusan jika peneguhan tidak diberikan. Ini bermakna sekiranya tingkahlaku tidak diperkukuhkan melalui ganjaran, tingkahlaku itu mungkin akan terhapus. Sebagai contoh seorang pelajar yang tidak mengamalkan pembacaan harian pasti akan lupa pada apa yang diajar di kelas.
Pandangan saya, strategi pembelajaran berkesan yang boleh digunakan ialah dengan membuat banyak latihan, sama ada menyemak semula soalan peperiksaan semester lepas ataupun membuat latihan di dalam buku yang telah disediakan. Latihan yang kerap mampu menguatkan dan mengasah kemahiran ingatan pelajar. Sesi menjawab soalan-jawapan dalam kadar masa yang kerap mampu membuat otak kita menerima pelaziman. Hasilnya pada peperiksaan nanti, apabila soalan diberi, kita akan mampu memberikan jawapan yang betul.
2.5 PERHATIAN SELEKTIF.
Bayangkan ketika sedang memandu, kita mampu melihat jalan raya, berbual, makan atau minum dan mendengar radio sekali gus. Inilah yang dinamakan fokus perhatian. Terdapat 3 jenis perhatian yang besar antaranya visual, auditori dan pembahagian tumpuan. Penerangan berikut adalah berkaitan perhatian selektif visual berlokasi.
2.5.1 Definisi dan teori perhatian selektif.
Perhatian selektif boleh didefinisikan sebagai proses kognitif yang menumpukan perhatian kepada sesuatu perkara dan tidak menghiraukan perkara-perkara yang lain. Perhatian selektif merupakan pemusatan atau konsentrasi dari seluruh aktiviti individu yang ditujukan kepada sesuatu atau sekumpulan objek. Faktor-faktor yang memengaruhi perhatian selektif adalah harapan, rangsangan, dan nilai-nilai.
Model pemerhatian selektif  Broadbent mengatakan bahawa maklumat hanya boleh diterima melalui satu sumber sahaja. Broadbent (1957) telah membangunkan model penapis untuk menjelaskan cadangan bahawa gangguan berlaku sebelum pengiktirafan corak, dan perhatian yang menentukan maklumat apa yang sampai ke peringkat pengiktirafan corak. Model ini menegaskan bahawa penapis selektif membolehkan maklumat yang datang dari hanya satu saluran pada satu-satu masa, ke dalam ingatan kerja.

2.5.2 Proses perhatian selektif.
Proses perhatian diselektif melalui susun atur  berikut:-
1.      Pertama, perhatian berasaskan lokasi objek menentukan perhatian visual kita. Perhatian selektif  dalm model spotlight melibatkan 3 mekanisme utama yaitu titik  tumpuan, pinggir (latar belakang) dan akhir sekali margin kawasan potong ataupun titik buta.
2.      Eksogen adalah rangsangan-dorongan. Proses Bottom up pula meneria masuk data  tanpa pengalaman atau pengetahuan terdahulu. Apabila mata menfokus kepada satu perkataan atau objek tanpa pengetahuan maka kita akan mula mendalami, membaca dan memahami apa yang berlaku.
3.      Posner (1980) menegaskan  perhatian covert iaitu perhatian tumpuan beralih kepada ruang lokasi yang lain tanpa pergerakan mata dan perhatian overt yang berlaku apabila mata kita bergerak untuk melihat objek. Perhatian overt dan covert membolehkan kita untuk mengenal pasti objek pada kelajuan yang lebih cepat.

4.      Sistem matlamat-arahan terletak di korteks intraparietal dan korteks hadapan yang unggul. Endogen, fungsi pemilihan sukarela berasaskan pengesanan rangsangan deria. Manakala sistem rangsangan-dorongan terletak di korteks temporoparietal dan korteks hadapan yang lebih rendah, sebahagian besarnya lateralised hemisfera kanan kami otak.
5.      Eksogen, berfungsi sebagai litar "pemutus” yang mengarahkan perhatian kepada perkara penting. Kedua-dua sistem berinteraksi dalam penglihatan yang normal untuk mengarahkan perhatian visual.

6.      Akhir sekali, sistem endogen dikawal oleh niat. Mengorientasikan endogen mengaktifkan kawasan partietal otak iaitu  sebahagian besar kawasan otak kita berbanding mengorientasikan eksogen. Mengorientasikan endogen secara sukarela dikawal dengan usaha.

2.5.3 Contoh dan strategi.
Sesi pembacaan tidak dapat menfokus kerana suasana yang bising kerana gangguan pada niat dan usaha. Namun perhatian selektif akan lebih berkesan semasa sesi pembelajaran di dalam kelas apabila guru menulis dan  menunjuk papan putih kerana titik fokus tidak dikaburi dengan gangguan lain. Perhatian cepat menangkap gambarajah, peta minda dan warna.
Strategi pelajaran yang dilihat mampu membantu pelajar adalah dengan menghighlight maklumat-maklumat penting. Sebelum in, saya juga membuat nota secara bertulisan, menggunakan kata kunci namun dilihat tidak berkesan. Penggunaan warna membuat saya mudah menfokuskan perhatian selain dapat memanggil semula (recall) memori ketika peperiksaan dijalankan. Hal ini kerana membezakan maklumat penting daripada maklumat tidak penting.


3.0  Kesimpulan.
Psikologi Kognitif mementingkan cara saintifik bagi membuktikan keberkesanan dan logik untuk setiap pergerakan rangsangan dan tindakbalas. Psikologi kognitif juga memperuntukkan beberapa domain yang telah dikemukan di atas antaranya persepsi, penyelesaian masalah, memori, pembelajaran serta perhatian selektif. Teori terlibat antaranya teori pembelajaran Ivan Pavlow, teori penyelesaian masalah Dewey, teori pemerhatian Broadbent, teori memori Atkinson- Schriffin dan lain-lain lagi. Saya turut menerangkan proses dan contoh strategi pembelajaran berkesan.
Teori-teori yang dikemukan berdasarkan tokoh pilihan membantu mengastrak proses kognitif dengan lebih tepat dan jelas. Perjalanan setiap fokus objek kepada otak menghasilkan tindakbalas yang berbeza melalui penerimaan deria yang berbeza. Pengukuhan, pembelajaran, persepsi dan perhatian merupakan hasil yang terlibat dalam menentukan setiap respon.
Realitinya, strategi pembelajaran berkesan yang dicadangkan diatas merupakan kaedah-kaedah biasa yang dilakukan oleh para pelajar. Namun sering di pandang remeh sedangkan ianya sangat membantu kita memfokus, menyusun atur, serta mengahafal. Pelajar yang mempunyai kesedaran tinggi pasti akan mengawal proses kognitif mereka dan berusaha untuk memaksimumkan pembelajaran mereka. Kuantiti pembacaan tidak akan membantu pembeljaran tetapi kualiti ilmu adalah penentu masa hadapan.
Pada pandangan saya, strategi pembelajaran adalah berkaitan rapat dengan kognitif. Malah, pengetahuan pelajar tentang strategi pembelajaran memberi kesan terus dengan kesedaran kognitif. Mengetahui had suatu keupayaan pembelajaran. Pelajar perlu lebih memahami diri dalam mengetahui jenis tugas pembelajaran yang boleh realistik dicapai dalam tempoh masa yang tertentu. Mengetahui jenis strategi pembelajaran yang berkesan dan tidak berkesan. Perancangan tugas pendekatan pembelajaran yang akan menghasilkan kejayaan. Menggunakan strategi pembelajaran yang berkesan untuk memproses dan pembelajaran baru bahan-bahan. Pemantauan sebuah pengetahuan dan kefahaman tentang pembelajaran yang berjaya. Menggunakan strategi yang berkesan untuk mendapatkan semula maklumat yang telah dahulunya disimpan. Hal ini akan memberi kesan positif kepada pencapaian pelajar.
 (2 721 patah perkataan)
4.0 Rujukan
A.B. Asha (2010) ABPK2203 Perception and Emotion
                Selangor, Malaysia: Meteor Doc Sdn Bhd
 L.A Jamil (n.d) Belajar wajib berguru
                 Av: http//
www.cahaya2.tripod.com (28 Feb 2013)
L.K. Choong (2011) (2nd Ed) ABPK3203 Psychology of Learning
                Selangor, Malaysia : Mereor Doc Sdn Bhd.
Mazbow (2009) Apa itu persepsi
                  Av: http//
www.masbow.com (28 Feb 2013)
N. Aina (2011) Sistem ingatan manusia                    Av: http// www.konsumerkini.net.my (28 Feb 2013)
S.P. Robbins, (2003) Perilaku Organisasi. Jilid I.
                  Jakarta: PT INDEKS Kelompok Garmedia
T. Lim & K Rozainee (2012) ABPK1203 Cognitive Psychology
                      Selangor, Malaysia: Meteor Doc Sdn Bhd
 (u.n) (2011) Psikologi kognitif: Perhatian.
                 Av: http//
www.psy2073.blogspot.com (1 Mac 2013)
Wadira (2010) Teori Pelaziman Klasik – Ivan Pavlov
                 Av: http//
www.wadira358.blogspot.com (28 Feb 2013)
W. A Gerungan,. 1996. Psikologi Sosial. (Edisi kedua).
                    Bandung : PT Refika Aditama.
Y Azizi (n.d) Penyelesaian masalah                   Av : http// www.eprints.utm.my (28 Feb 2013)

1 comment: